Engedélyek nélkül üzemeli be a Schweighofer a rétyi fenyővágóhidat

Rönkök az üzem udvarán 2015. április 29-én. Fotó: Toró Attila
Rönkök az üzem udvarán 2015. április 29-én. Fotó: Toró Attila

Rönkök, fűrészkorpa halmok és méretre vágott fenyődeszkák sorakoznak a gyár területén, bár az osztrák beruházó még nem is kérte a környezetvédelmi engedély kiadását. Frissítve: a Schweighofer szerint a berendezések tesztelése folyik.

Bár még nem rendelkezik a működéshez szükséges engedélyekkel, a Holzindustrie Schweighofer elkezdte a Kovászna megyei Réty község határában felépített fűrésztelep beüzemelését.

Update 20:00, 2015. május 7.: Rétyen a berendezések tesztelése folyik – írta az Átlátszó Erdély érdeklődésére a vállalat sajtóosztálya. A fűrésztelep működésének elindításához szükséges dokumentációt elküldték az illetékes hatóságoknak, jelen pillanatban ezek ellenőrzése folyik. Amikor a hatóságok megállapítják hogy a gyárunk minden, romániai és nemzetközi jogszabálynak megfelel, meggyőződésünk, hogy kiadják a szükséges engedélyeket, állt abban az e-mailben kaptunk.

A fűrészüzemnél készített fotókon jól látszik, hogy a gyár területén halomban áll a kérgétől megfosztott fenyő. A jókora fűrészkorpa halmok és méretre vágott fenyődeszkák oszlopai is arról árulkodnak, hogy a gyár beüzemelése elkezdődött.

A bukaresti székhelyű BankWatch România és a fogarasi NeuerWeg Egyesület 2015. április 3-án adott be közérdekű adatigénylést a Kovászna Megyei Környezetvédelmi Hivatalhoz a rétyi fűrésztelep eddig megszerzett engedélyei ügyében.

A hivatal 2015. április 9-én keltezett válaszából egyértelműen kiderül, hogy a Holzindustrie Schweighofer még nem kérte a rétyi fűrésztelep működéséhez szükséges környezetvédelmi engedélyt, vagyis a gyár beüzemelése törvénytelen (a civil szervezetek ezzel kapcsolatos közleménye itt olvasható).

(*…vă informăm că până la data prezentei S.C. Holzindustrie Schweighofer S.R.L. nu a depus la APM Covasna documentația în vederea obținerii autorizației de mediu pentru Fabrica de prelucrare şi debitare a lemnului Reci, judeţul Covasna şi ca urmare nu a fost demarată procedura pentru emiterea autorizaţiei de mediu)

A 2015 április 29-én készült fotón jól látszanak a fűrészkorpa halmok. Fotó: Toró Attila
A 2015. április 29-én készült fotón jól látszanak a fűrészkorpa halmok. Fotó: Toró Attila

Ennek ellenére a 2015. március 4-én, majd az április 29-én és 30-án készült felvételek arról tanúskodnak, hogy a gyár beüzemelését megkezdték. A márciusi fotókon még csak a gyár területén felhalmozott rönkök láthatóak.

Az április 29-én és április 30-án készült felvételeken, már jól látszanak a gyár beüzemelésének nyomai is, a kérgüktől megfosztott fák, a felhalmozott fűrészkorpa, valamint a szállításra váró, méretre vágott deszkák oszlopai.

A Schweighofer rétyi üzeme. Fotó: Toró Attila
A Schweighofer rétyi üzeme. Fotó: Toró Attila

A fenyővágóhíd-projektről leválasztották, és külön engedélyeztetik a telep területén felépített hőerőművet. A hőerőmű üzemeltetését a Holzindustrie Schweighofer érdekeltségéhez tartozó, rădăuți (Suceava megye, Radóc) székhelyű S.C. Bioelectrica Transilvania S.R.L. végzi. A fűrészteleppel ellentétben a hőerőmű engedélyeztetési folyamatát már megkezdték, a rétyi közmeghallgatásra 2015. május 18-án kerül sor.

Ez a második eset, amikor az osztrák beruházó törvényt szegve próbálja a fűrészüzem beindítását gyorsítani. 2013 júniusában a Holzindustrie Schweighofer régészeti felmérés leple alatt (amire volt engedélye) megkezdte az építkezést előkészítő földmunkálatokat a fűrészüzem területén: kotrógépekkel és földgyaluval lehántotta, majd teherautókkal elszállította a 70 hektáros fűrészüzem területének közel feléről a termőréteget. Az osztrák beruházó ezzel megszegte az archeológiai munkálatokra, valamint az építkezések engedélyeztetésére vonatkozó törvényeket.

Civil nyomásra 2013. augusztus 8-án Kovászna Megye Építésügyi Igazgatósága ellenőrzést tartott a fűrészüzem előkészítés alatt álló telephelyén, az itt végzett munkálatok egy részét leállították, a kivitelezőt megbírságolták. Ennek ellenére 2013. december 24-én Kovászna Megye Tanácsa kiállította az építkezési engedélyt.

A helyi civil tiltakozás mellett a rétyi fűrészütem beindítását a bukaresti BankWatch Románia és a fogarasi Neuer Weg szervezetek bírósági eljárások sorozatával próbálják megakadályozni. 2015. április 29-én ehhez a jogi eljáráshoz csatlakozott a beruházást ellenző szervezetek oldalán, a Romániai erdő és helyi legelő tulajdonosok föderációja, a Nostra Silva.

A schweighofer-fűrészüzem az Óriáspince-tetőről nézve. Fotó: Toró Attila
A fűrészüzem az Óriáspince-tetőről nézve. Fotó: Toró Attila

A Rétyre tervezett fűrészüzemben évi 800 ezer köbméter fenyőfát dolgoznának fel, a beruházó szerint mintegy 650 új munkahelyet teremtve. A helyi környezetvédők heves tiltakozása ellenére a fűrészüzem megkapta az építkezéshez szükséges engedélyeket.

A rétyi lenne a Holzindustrie Schweighofer ötödik romániai üzeme. Az osztrák cégnek Erdélyben Comănești (Kománfalva) és Sebeș (Szászsebes), Moldvában pedig Rădăuți (Radóc) és Siret (Szeretvásár) helységekben van még fafeldolgozó üzeme.

Toró Attila

Adományozd jövedelemadód 2%-át az Átlátszó Erdély Egyesületnek! Az adatlapon az adószámunk (CUI 33978083) és a bankszámlánk adatait kell feltüntetni, de a legegyeszerűbb, ha a szükséges formanyomtatványokat itt vagy itt letöltöd.

Az Átlátszó Erdély működtetésében nagyon nagy szerepük van a közösség adományainak. Csakis így, magánszemélyektől érkező kis adományokkal lehet elkerülni azt, hogy érdekcsoportok, hirdetők, szponzorok, tulajdonosok befolyást szerezzenek a tartalom fölött.

Azt is szeretnénk, ha minél több olvasónk adományozna havonta egy kis pénzösszeget az Átlátszó Erdély Egyesületnek. A pénzt PayPal-on keresztül (a doboz az oldal tetején, jobb oldalon) vagy közvetlenül a bankszámlánkra lehet utalni.

Bankszámla:

Asociatia “Atlatszo Erdely Egyesulet”

RO71OTPV200000913457RO01

SUC. CLUJ OTP BANK ROMANIA

Cod BIC: OTPVROBU

  • Frédi

    A FÜGGETLEN csendörség eredményes munkát végzett, és a kormánypárti néppárti politikusok 5:1 arányban győztek a szocialista ellenzékkel szemben.

  • István Tamasi

    – A cikk korrekt és tényszerű.
    – Sajátságos hogy Zazrivecz-vona /az ótvaros esküszegő/ a mutyivezérhez hasonlóan ázsiaiak között érzi jól magát.
    – A fotón látható 3 figura éppen arra készül hogy sorban tökön rúgják őket.

  • Sotonian

    Ez eddig is teljesen nyilvánvaló volt, Putinüt meg kell állítani mielőtt még késő lenne.

  • Jenő Mészáros

    Hé erdőirtók, a fűrészkorpát, fűrészport össze lehet ám
    préselni, s kiváló fa-brikett lesz belőle. Fűteni lehet vele. Van rá
    technológia. Nem muszáj hegyekben állva a szabadban tárolni, abban bízva, hogy
    majd a szél elhordja.

    Én szóltam…

  • Bözsike Vidám

    A derék osztrák nem hagy semmit kárba veszni. Pellet és brikett is készül Schweighofer romániai üzemeiben. Az sem zavarja különösebben, ha nemzeti parkokból kivágott fákat szállítanak neki. Legutóbb a Retyezát nemzeti park fáit vásárolta.

  • Forrest Gump

    Van bárkinek kétsége, hogy ez Magyarországon is így fog történni?

  • Mészáros Jenő

    Cseszd meg, a forintnak nincs is kamatszintje! Legalább is a tiédnek.
    0,1%-ot adnak érte, de háromszázszor ekkora kamatot kérnek.
    És még a 0,1 %-ot is megadóztatják.
    De azt is, ha csak felveszed a tegnap betett pénzedet. Ha jól jársz, a 95 %-t visszakapod.

    Valahogy az Eurónál is ugyanez e helyzet. Ott is ilyen kamatszintet harcolt ki nekünk Eltolcsy kurmányunk és bankrendszerünk.

    • Darázsvarázs

      Mennyi is 0.1-nek a háromszorosa? 0.3. Magyarországon nincs 0.3%-os kamat. A “tegnap betett pénzedért” sem 5%-os levonás van, hanem 0.5%-os. Tehát számolni nem tud, gondolkodni nem tud, és mégis belepofázik olyasmibe, amiről fogalma sincsen!

      • Mészáros Jenő

        Na kis barátom:

        Én háromszázszoros kamatról írtam, tehát nem értem a fejtegetésedet a
        háromszoros akármiről.

        A matematika mai állása szerint 0,1×300=30

        Tehát:

        Ennyit ad a bank: DIREKT BETÉT 1*2 HÓ 0,1%

        Ennyit kér a hitelért: Provident kölcsön

        500.000,-Ft összegű, 30 hónapos futamidejű kölcsön esetén a THM 24,89%

        Nos, valóban nem háromszázszoros, csak 249 szeres a különbség.

        De ha nagyon rákeresek, találok olyat is ahol meglesz a 30 %-os hitelkamat.

        ————————————————————————————

        A bankpénztári készpénzfelvétel díja bankonként változó, de kedvezőtlenebb
        esetben elérheti a 1,5 %-t. Ugyanakkor ez a számlán lévő összegre vonatkozik.
        Amennyiben valamilyen konstrukcióban lekötött betétről van szó, annak vannak
        további költségei, azonnali feltörés és kp. felvétel esetén.
        Tehát a tegnap betett pénzedet soha nem kapod vissza, csak jónéhány százalékkal csökkentve.

  • Gergely Kóródy

    Pontosabban lehetne nemzetközi beruházásokba/vállalkozásokba anélkül, hogy attól kelljen rettegni, hogy a kormánytól annyira független jegybankelnök valamilyen kampány -vagy tőzsdei ügyletből kifolyólag bármerre elcseszi az árfolyamot, vagy csak mert venni akar még pár festményt

  • Vidéki

    2016. okt. 14.Origo “Nem híve a közös európai pénznem, az euró csehországi bevezetésének Andrej Babis cseh pénzügyminiszter”.

    Babiš szerint az euró bevezetése a cseh gazdaság számára azt jelentené, hogy
    kezességet vállalna az uniós külföldi tartozások egy részéért és
    elvesztené az egyik eszközét, amivel kezelheti a gazdasági válságokat.

    „Az eurozóna gazdasági projekt volt, de politikaivá vált.

    ÉN NEM AKAROK A GÖRÖG ADÓSSÁGÉRT VAGY AZ OLASZ BANKRENDSZERÉRT KEZESSÉGET VÁLLALNI,
    nem akarok ennem a rendszernek a része lenni, nem számunkra semmi jót nem hoz,

    nyilatkozta a volt pénzügyminiszter.

    Hozzátette, szerinte a közös valuta csak egy újabb olyan függőség, amivel „rólunk dönthetnek nélkülünk”.

  • József Kovács

    Ha most vezetnék be az eurót a nyugdíjasok sokat vesztenének vele,nagy bajba kerülnénk mint többség!!!

    • Player

      ezt jol megaszontad: bla-bla-bla

  • gmihaly

    Leeesett?

  • Player

    Euro a szent gral, vagyis delibabu.

    egyebkent sztem az Euro bevezetesevel a berek es arak is valtoznanak Europa szinture, ha nem is azonnal, de feltartozhatatlanul.

    viszont a legjobb a magyar gazdasagnak a dollar ($) bevezetese lenne. tudok is olyan orszagrol a holland antillakon (ahol hivatalosan a holland, de gyakorlatilag az angol a beszelt nyelv es Hollandiahoz tartoznak gazdasagilag es katonailag), akik dollart vezettek be. szoval barmelyik orszag bevezetheti a dollar ($) hasznalatat.

  • csaba

    ja,látjuk hogy az ellenzék(ha összefog mindenki mindenkivel) vesztésre áll,akkor változtassunk meg mindent.Ezek az ötletek vajon 2002 után miért nem merült fel?

  • Péter István

    Hát igen, a veszteseknek soha sem jó a választási rendszer, ezért aztán trükköznek és hazudnak. Így például, azokat is beszámítják a viszonyítási alapba, akik nem vesznek részt a választáson.

    • Gergely Sándor

      A győzteseknek még jobb. Így lehet egy érdektelenségbe fulladt népsavazást vagy nemzeti inzultációt 98 meg 99 %-os támogatásnak beállítani.

    • Bognár Attila

      – vagy pl. kinyilatkoztatják (a vesztesek!), hogy:
      “A haza nem lehet ellenzékben!” :O

  • lényeglátó

    Pofátlanok! összeget is előirnátok?

    Hogyan működtessük a
    demokráciát?

    (államigazgatási
    koncepció vázlata)

    10 fő
    választópolgár választ maga közül egy vezetőt (tizedes, lakóbizalmi, stb.)
    10 tizedes
    választ, maguk közül egy századost, önkormányzati testületi tagot.
    10 százados
    választ, maguk közül egy vezetőt, (községi polgármesteri szint)
    10
    polgármester választja a megyei önkormányzati képviselőt, városi
    polgármestert
    10 tízezres
    képviselő választ maga közül az alsóbb szint többségi szavazatával választ
    Országgyűlési képviselőt.10
    országgyűlési képviselő választja a megyei önkormányzati, (kis megyéknél a
    tartományi,Régió, önkormányzati elnököt)
    10
    önkormányzati elnök választja, (javasolja, kijelöli) az alsóbb szint
    bevonásával, maguk- közül a minisztereket, állam és kormányfőt.
    A vezetői
    szintek vezetőit a két alsóbb szint választói választják meg, és az alsóbb
    szintű vezetők kétharmados többséggel kezdeményezhetik a visszahívását!
    A vezető működéséért, ellenőrzéséért
    az alatta lévő kilenc fő, a választói, felelősek! A lényeg: minden elsőszámú vezetőt ismer, segít, támogat,
    ellenőriz, másik kilenc hasonló kvalitású, rangú társa, és így hatékonyabban
    érvényesül (het) a megválasztó közösség érdeke, leszorítható a „kiscsoport
    érdek”, vagy a korrupció lehetősége!
    Tapasztalatom szerint ez az a
    pont, amely tervemet ellenszenvessé teszi a mai rendszer élvezői számára,
    mert választott uraink nem kívánják a hatékony ellenőrzést!
    A tízfős vezetői szintek tartoznak
    havonta, heti eltolással, vagy szükség szerint találkozni, megválasztottjukat
    munkájáról beszámoltatni, ellenőrizni, működéséért felelősséget vállalni.
    A választók utasíthatják 2/3
    többséggel a vezetőjüket az általuk meghozott határozat képviseletére,
    illetve végrehajtására. Az ülések határozatait, álláspontjait rögzíteni kell.
    A választott testület a tagok 70%
    jelenléte esetén határozatképes. A határozathozatal ismét 2/3 s többséget
    igényel. A határozat a jelen nem lévőkre is kötelező. A távollevő testületi
    tag szavazata elfogadható, ha annak akaratnyilvánítása az adott kérdésben
    bizonyítható, pl. képtelefon, vagy Internetes aláírással hitelesített, vagy
    előzetesen írásban leadott szavazattal az adott kérdésben.
    Ha valamely kérdésben a tízfős
    testület dönteni nem tud, vagy a kérdés fontossága indokolja, úgy a
    megválasztó testület összehívásával beszéljék meg, és hozzák meg a döntést
    többségi szavazással.
    Ahol a helység lélekszáma az ezres-tízezres százezres stb. lélekszám közzé esik, ott
    a második, törtszavazattal (100-as, vagy 1000-es bíró) vezető a helyettes,
    vagy, társközség önálló vezetője legyen (lehet) a két alsóbb szintű vezető
    testület (100 fő) többségi szavazatú megválasztása útján.
    A felvázolt
    koncepció részletes működési, feladat, és hatásköri kidolgozása az
    érintettek, és álam igazgatási szakemberek bevonásával készíthető el.
    Utóirat: Akkor, amikor egy vállalat
    irányítása is többszintű, akkor bizony avítt, és egyáltalán nem hatékony a
    kétszintű államirányítás! A rendeleti
    (törvényi) utasításrendszer. Az eredmény visszacsatolása nélkül, megint csak
    a káoszt eredményezi, mert a korrekciós lehetőség kicsi, nehézkes. Mert ahhoz
    el kellene ismerni a törvény, (és a törvényhozók, rossz, silány munkáját!)

    (államigazgatási
    koncepció vázlata)

    10 fő
    választópolgár választ maga közül egy vezetőt (tizedes, lakóbizalmi, stb.)

    10 tizedes
    választ, maguk közül egy századost, önkormányzati testületi tagot.

    10 százados
    választ, maguk közül egy vezetőt, (községi polgármesteri szint)

    10
    polgármester választja a megyei önkormányzati képviselőt, városi
    polgármestert

    10 tízezres
    képviselő választ maga közül az alsóbb szint többségi szavazatával választ
    Ország

    gyűlési képviselőt.

    10
    országgyűlési képviselő választja a megyei önkormányzati, (kis megyéknél a
    tartományi,

    Régió, önkormányzati elnököt)

    10
    önkormányzati elnök választja, (javasolja, kijelöli) az alsóbb szint
    bevonásával, maguk- közül a minisztereket, állam és kormányfőt.

    A vezetői
    szintek vezetőit a két alsóbb szint választói választják meg, és az alsóbb
    szintű vezetők kétharmados többséggel kezdeményezhetik a visszahívását!

    A vezető működéséért, ellenőrzéséért
    az alatta lévő kilenc fő, a választói, felelősek! A lényeg: minden elsőszámú vezetőt ismer, segít, támogat,
    ellenőriz, másik kilenc hasonló kvalitású, rangú társa, és így hatékonyabban
    érvényesül (het) a megválasztó közösség érdeke, leszorítható a „kiscsoport
    érdek”, vagy a korrupció lehetősége!

    Tapasztalatom szerint ez az a
    pont, amely tervemet ellenszenvessé teszi a mai rendszer élvezői számára,
    mert választott uraink nem kívánják a hatékony ellenőrzést!

    A tízfős vezetői szintek tartoznak
    havonta, heti eltolással, vagy szükség szerint találkozni, megválasztottjukat
    munkájáról beszámoltatni, ellenőrizni, működéséért felelősséget vállalni.

    A választók utasíthatják 2/3
    többséggel a vezetőjüket az általuk meghozott határozat képviseletére,
    illetve végrehajtására. Az ülések határozatait, álláspontjait rögzíteni kell.

    A választott testület a tagok 70%
    jelenléte esetén határozatképes. A határozathozatal ismét 2/3 s többséget
    igényel. A határozat a jelen nem lévőkre is kötelező. A távollevő testületi
    tag szavazata elfogadható, ha annak akaratnyilvánítása az adott kérdésben
    bizonyítható, pl. képtelefon, vagy Internetes aláírással hitelesített, vagy
    előzetesen írásban leadott szavazattal az adott kérdésben.

    Ha valamely kérdésben a tízfős
    testület dönteni nem tud, vagy a kérdés fontossága indokolja, úgy a
    megválasztó testület összehívásával beszéljék meg, és hozzák meg a döntést
    többségi szavazással.

    Ahol a
    helység lélekszáma az ezres-tízezres százezres stb. lélekszám közzé esik, ott
    a második, törtszavazattal (100-as, vagy 1000-es bíró) vezető a helyettes,
    vagy, társközség önálló vezetője legyen (lehet) a két alsóbb szintű vezető
    testület (100 fő) többségi szavazatú megválasztása útján.

    A felvázolt
    koncepció részletes működési, feladat, és hatásköri kidolgozása az
    érintettek, és álam igazgatási szakemberek bevonásával készíthető el.

    Utóirat: Akkor, amikor egy vállalat
    irányítása is többszintű, akkor bizony avítt, és egyáltalán nem hatékony a
    kétszintű államirányítás! A rendeleti
    (törvényi) utasításrendszer. Az eredmény visszacsatolása nélkül, megint csak
    a káoszt eredményezi, mert a korrekciós lehetőség kicsi, nehézkes. Mert ahhoz
    el kellene ismerni a törvény, (és a törvényhozók, rossz, silány munkáját!)

  • Miklos Maroti

    Nagyon fontos a szabalyrendszer, teljesen mas csoportdinamika johet ki a vegen. Sajnos nagyon nehez azt elorejelezni hogy mi is fog tortenni az egyes szabalyrendszerekben, azaz milyen dinamika alakul ki. Az lenne a jo, ha egyszerre tobb modszert ki lehetne probalni, pl. a partok egyuttmukodesere vonatkozo szabalyok megyenkent masok lehetnenek, es akkor meg lehetne nezni hogy mi mukodik es mi nem.

  • Retel Tulio

    Eddig ez a legjobb ötlet amit olvastam. És hát igen a választási rendszert sürgősen modernizálni kell a 21. század adta igények és lehetőségek szerint.

  • Ági33

    A választási rendszerünknwk nemcsak maga a választási törvény a legnagyobb baja, hanem az a további jogi környezet, amely működését megbénítja. Média használata, plakáttörvény, választási körzetek, legfőbb ügyész és egyéb helyekre bebetonozott, interpellálhatatlan pártkatonák stb.
    Beszélgetés László Róbert választási szakértővel 3 percben:

    null – Via euronews: http://www.euronews.com/2017/07/26/european-commission-concerned-as-russia-sanctions-bill-passes-in-us-congress/

  • Karol Szekely

    dehogy valt be

  • Zoltan Hazafi

    Montenegrónál mi a helyzet? Már 12 évvel ezelőtt is Euróval fizettek.

  • Player

    a forint kellene nekik vagy a rubel

  • Bognár Attila

    Bocs, de már a régi görögöknél is…
    Athén lakosságának 15% volt szavazásra jogosult “szabad polgár” (mellesleg ugye mind férfi!) :O

  • gmihaly

    Erről felhomályosítani az olvasót, a későbbi választópolgárt, ez lenne a média feladata. De ők szereptévesztésben vannak, önjelölt negyedik hatalmi ágnak képzelik magukat.

  • gmihaly

    Hogy kerül a csizma az asztalra? És miért kellett ezen ennyi ideig kotlani?